دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
21 خرداد 1402 - 16:11
مقرهای تروریست­ها در تیررس موشک­ها

آخرین هشدار

پیام آشکار به اقلیم کردستان مجدد تکرار شد؛
کد خبر : 14378

پایگاه رهنما:

پیام آشکار به اقلیم کردستان مجدد تکرار شد؛ این­بار گزینه­ های جایگزین برای حل بهانه­ ها پیش بینی شد؛ هرچند اتخاذ گزینه نظامی همچنان در جعبه ابزار تصمیم گیری تهران هست. داستان روایت صبر استراتژیک چهار دهه جمهوری اسلامی ایران در برابر شرارت­ها گروهک ها در اقلیم کردستان عراق است؛ رفتارهای خشونت آمیز و تروریستی این گروهک­ها موجب شهادت و آسیب اقتصادی به مرزنشینان کشور شده است.

پاییز 1401؛ اولین هشدار

«طی این سال ها مدام به اقلیم کردستان عراق تذکر دادیم و گفتیم این رسم همسایگی نیست که ما این همه به ملت عراق خدمت کنیم و بعد شما به اینها اجازه ایجاد مقر نظامی و رسانه می دهید.» این سخنان روایت پایان صبر استراتژيک تهران بود؛ سرلشکر باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، اظهار داشت: « عراقی ها بارها به ما قول دادند که جلوی اقدامات گروهک های تروریستی را بگیرند اما عمل نکردند، بنابراین تصمیم بر این شد تا با اینها مقابله کنیم و این براساس منشور ملل متحد و دفاع از خود است. به مقامات اقلیم گفتیم دو راه وجود دارد، یا اینها باید تبدیل به یک گروه غیرنظامی شده و خلع سلاح شوند، یا اینکه اقلیم کردستان باید گروهک‌های ترویستی را از این منطقه اخراج کند. اینکه سه هزار نفر نیروی مسلح پشت دیوار مرز ایران مرکز ساخت بمب داشته باشند به هیچ عنوان برای ما قابل تحمل نیست و با آنها مقابله می کنیم، از این رو این عملیات ادامه خواهد داشت، هر قدر هم که طول بکشد ما این عملیات و بزرگتر از این را ادامه می‌دهیم.» پس از عدم توجه جدی به هشدار، ابزار نظامی اتخاذ شد و 30 آبان 1401 روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از آغاز حملات جدید موشکی و پهپادی قرارگاه حمزه سیدالشهدا‌(ع) برای انهدام مقرها و مراکز باقی‌مانده گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی مستقر در شمال اقلیم عراق خبر داد.

آخرین هشدار

با وجود ضربات جدی به پیکره ضدانقلاب در حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فعالیت این گروهک ها با حمایت سرویس جاسوسی اسرائیل همچنان استمرار دارد و برخی از فراخوان های ضدانقلاب با محوریت این گروهک ها در مناطق کردی حمایت می شود. بنابراین در بهار 1402 طرح جدی تقابل با آنان کلید خورد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به همتای عراقی خود مجدد نسبت به فعالیت گروهک ها هشدار داد و در همین راستا اظهار داشت:‌«به هیچ وجه برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست که گروه‌های تروریستی و تجزیه طلب از مبدا اقلیم شمال عراق بخواهند تهدیدی علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران باشند. این موضوع را از زبان مقامات عراق در بغداد به صراحت شنیدیم که عراق اجازه نخواهد داد که این وضعیت ادامه یابد. مکانیسمی در این رابطه در سطح کمیته عالی امنیتی بین دو کشور در ماه‌های اخیر مشخص شده است که امیدواریم این مکانیسم هر چه سریع‌تر نهایی شود و شاهد عملیات اجرایی آن باشیم.» از سوی دیگر برخی از مقامات عراقی ضدآمریکایی خبر از استقرار شش تشکیلات تروریستی در نزدیکی مرزهای ایران در اقلیم کردستان عراق دادند و معتقدند که «آمریکا می کوشد این اقلیم را به میدان درگیری‌های منطقه‌ای از طریق استفاده از کارت تشکیلات مسلح تبدیل کند.» با این اوصاف برای عبور از تبعات اقتصادی هرگونه برخورد نظامی، وزارت کشور با اتخاذ ابتکار جدیدی نشست استانداران هم مرز ایران با اقلیم کردستان عراق در ارومیه برگزار کرد و احمد وحیدی، وزیر محترم کشور اظهار داشت:‌«پیام این نشست، این است که دشمنان در ایجاد گسست بین مردم ۲ سوی مرز شکست خورده است. وحیدی گفت: اولین مسئله این است که این نشست به صورت دوره‌ای و ۶ ماه یک بار این جلسه برگزار شود ضمن اینکه دبیرخانه مشترکی مسائل مربوطه را به صورت مرتب پیگیری کند.»

چشم انداز راهبردی

در راستای واکاوی راهبردی هشدارها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران باید گزاره­های تبیینی ذیل را مدنظر داشت که عبارتند از:

  1. مناطق غربی و شمال غرب کشور در طول سالیان متمادی به دلایل مختلفی از جمله شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و با دخالت و پشتیبانی کشورهای غربی و نیز همسایگانی چون اقلیم کردستان عراق، مکانی برای تلاش و فعالیت گروه‌ها و گروهک‏های مختلفی با گرایش‏های گوناگون بوده که امنیت مناطق کُردنشین ایران را به خطر انداخته‏اند.
  2. بازیگران پرشماری در اقلیم کردستان عراق فعال هستند. استعدادهای سخت افزاری و نرم افزاری هریک از بازیگران، تاثیرگذاری برسیاست ها و رویکردهای دولت اقلیم کردستان صورت می گیرد؛ دولت اقلیم با محوریت خاندان بارزانی قریب به سه دهه از شاخه نظامی و اطلاعاتی جریان های تروریستی کردی مخالف ایران حمایت کرده است و بعد از اشغال عراق از سوی آمریکا و حضور رژیم صهیونیستی در قلمرو اقلیم این حمایت‌ها ذیل سه ضلعی آمریکا، رژیم صهیونیستی و اقلیم شکل جدید به خودگرفته است و اپوزیسیون، تحت حمایت مستقیم و غیرمستقیم رژیم صهیونیستی، آمریکا و اقلیم درچارچوب راهبرد تجزیه طلبانه، تحرکات تروریستی و تخریبی را پیشه کرده‌اند. با توجه به تمرکز همه جانبه دشمن بر اپوزیسیون تجزیه طلب مستقر در شمال عراق از یک سو و بی اعتنایی دولتمردان اقلیم به تهدیدات و هشدارهای جمهوری اسلامی در باره عواقب این مسئله؛ برنامه ریزی درسطح راهبردی برای یکسره کردن این پروژه خطرناک از اهمیت امنیتی بسیار بالایی برخوردار است.
  3. اتاق فکر مشترک آمریکا، صهیونیست‌ها و سعودی ها دراقلیم با هدف جلوگیری ازبین بردن «عمق استراتژی ایران» و «عقبه راهبردی» کشورمان و درراستای کاهش نفوذ وتاثیرگذاری ایران در منطقه، بخش عمده بارمسئولیت بی ثبات سازی را بر شانه‌های، شاخه‌های نظامی گروهک‌های تروریستی قرارداده است. بازیگران ناکام درمیدان عراق و سوریه امروز با حمایت ازگروه های تروریست کُردی، با تکیه بر راهبرد «بی ثباتی و نا امن سازی پایدار» تلاش دارند، امنیت ملی ما را به چالش بکشند. درصورت غفلت از نقشه دشمن و مسامحه دربرابر خباثت‌های دولت اقلیم. باید منتظر شرایط چالش راهبردی درآینده بویژه در مناطق کردنشین باشیم. در این بازی سیاسی و امنیتی متهم ردیف اول دولتمردان اقلیم کردستان عراق هستند که تلاش دارند مقاصد تجزیه طلبانه خود را از طریق دشمنان جریان مقاومت و ایران و از طریق ایجاد بی ثباتی در کشورهای همسایه به پیش ببرند.
  4. شکل گیری شبکه رسانه‌ای و تبلیغی مشترک اقلیم و بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه ضد ایران و ساماندهی یک جنگ هیبرید روانی و رسانه‌ای علیه ایران و نظام اسلامی، عامل بسیار تأثیرگذار درتولید بی ثباتی‌های سیاسی و اجتماعی و گرایش‌های واگرایانه در مناطق کردنشین خواهد بود؛ و همچنین شکل گیری شبکه‌های دولتی و خصوصی مافیای ترانزیت سلاح در قلمرو اقلیم به داخل ایران با هدایت و مدیریت کشورهای اسرائیل، آمریکا و عربستان و با سکانداری جریان‌های تروریستی تجزیه طلب یک تهدید موجودیتی برای کلیت کشور و نظام اسلامی محسوب می‌شود. بنابراین باید بالابردن هزینه میزبانی از اپوزیسیون ضدایرانی فعال در خاک اقلیم کردستان عراق از طریق تدوین یک راهبرد بلند مدت، صورت بگیرد.

ارسال نظرات